Jeg var fornylig til et foredrag med en af danmarks store SEO nørder Mikkel deMib Svendsen.

Vi sad 120 forventningsfulde lyttere og ventede på de store ”guldkorn” til hvordan vi får vores hjemmeside op som nr. 1 på Google? Det var to en halv times intenst og spændende foredrag, hvor tiden nærmest fløj af sted.

FIK JEG NOGLE GULDKORN MED DERFRA?

Mange, men fik også bekræftet min teori om, at det ikke er en enkelt SEO faktor der gør at en side kommer til tops på Google, men mange faktorer der spiller ind. Det er ikke nok at en side har mange links og er bygget rigtig op, hvis indholdet på siden er tyndt, og det sammen gælder at det ikke er nok at en sides indhold er unikt, hvis siden er fyldt med døde links og ingen links har.

Nogle af de faktorer der spiller ind på en sides SEO-ranking er:

  • Sidens struktur og arkitektur. Siden skal have beskrivende titler og evt. sitemaps.
  • Sidens indhold skal være kvalitetsindhold (unik og anderledes) og skal skrives i det sprog brugeren anvender.
  • Brug de rigtige søgeord
  • Skab engagement, Google kigger på hvor længe brugerne bliver på din side.
  • Din hjemmesides hastighed. Google ranker hurtige sider højere end langsomme sider.
  • Links – gerne kvalitetslinks fra højt rankede sider. Links du har gjort dig fortjent til og som du ikke selv har indflydelse på. Men også links fra diverse sociale medier med højt engagement.

Dette er blot nogle af de faktorer der blev fortalt om til foredraget.

Hvis man interesserer sig for SEO, kan jeg varmt anbefale at følge Mikkel deMib Svendsen
blog på: http://www.demib.dk/