Skal din virksomhed have succes på nettet og på de sociale medier, er det vigtigt at du har lagt en plan - en indholds strategi for virksomheden. Det er ikke nok blot at være til stede, at lancere en hjemmeside og oprette en profil på Facebook eller Twitter, og så vente på at tingene sker. Du skal beslutte hvorfor du er der, hvad du vil opnå med din tilstedeværelse og hvem du gerne vil have kontakt med.

Hvorfor skal din virksomhed være på de sociale medier?
Mange virksomheder tænker på begreber som branding, markedsføring og salg, når de overvejer at gå på de sociale medier. Men de virksomheder der får størst succes, er faktisk de virksomheder der satser på kundeservice, samarbejde, inspiration og problemløsning – 'hvad kan vi gøre for jer?'.
– Vil du servicere og vedligeholde kontakten med nuværende kunder?
– Vil du rekruttere nye kunder?
– Vil du informere om dine produkter?
– Vil du overbevise dine kunder om køb af dine produkter?
– eller instruere, underholde, engagere og vejlede?

Hvordan sikrer du, at din målgruppe får gavn og glæde af, at din virksomhed er tilstede på nettet og de sociale medier? Hvordan kan du skille dig ud fra dine konkurrenter? Hvad er din virksomheds styrker og svagheder, og hvordan kan du bruge disse?

SocialMedie platform HarboeGrafisk

Hvem er virksomhedens målgruppe?
Det er vigtigt at få defineret hvem der er virksomhedens målgruppe, så indhold kan målrettes præcist mod den gruppe. Det kan i mange situationer være en hjælp at lave en eller flere 'personaer', det vil sige fiktive personer som er kendetegnene for målgruppen, og derefter målrette strategien og dit indhold mod disse 'personaer'.
Hvor er din målgruppe? Hvilke medier bruger de? Er det unge mennesker er Instagram det oplagte sted at møde dem, og hvis målgruppen er kvinder så er Pinterest også et godt sted at være. Er målgruppen nye medarbejdere, så skal virksomheden være tilstede på LinkedIn. Sagt med andre ord, du skal være hvor din målgruppe er!

SEO
Alt indhold på hjemmeside og sociale medier bør søgeoptimeres, så brugerne kan finde og genkende virksomheden. Udvælg nøgleord for virksomheden, som er gennemgående i både hjemmesidens domænenavn og i profilnavne for de valgte sociale medier. Udvælg også et par nøgleord til hvert indlæg, og brug dem i indholdets titel, brødtekst, links, billednavne og alt-tekster til links og billeder. Læs mere om SEO her.

Indhold er vigtigt
Når du har defineret virksomhedens formål med at være på nettet og virksomhedens målgruppe, kan du starte på at lave en strategiplan. Hvilke sociale medier vil være oplagte for din virksomhed; Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Google+, Pinterest, Youtube, blog mv. og hvilken type indhold vil så være det primære valg.
Skal virksomhedens aktiviteter på de sociale medier tænkes i tekst eller billeder og videoer. Det gælder om at gøre indholdet så spændende og relevant for brugerne - gerne tilsat 'en gran humor', at det giver brugerne lyst til at kommentere på og dele indholdet med andre. Dermed når virksomhedens aktiviteter og budskaber ud til så mange brugere som muligt.
Vigtigst af alt, undgå at brugerne føler de bliver 'spammet'.

En kalender er et must
Det er vigtigt at du sætter både langsigtede og kortsigtede mål for hvad virksomheden skal opnå, og at du løbende analyserer på disse mål. Hvad virker og hvad virker ikke? Er der udgivelsestidspunkter der er bedre end andre? Osv. For at forfølge langsigtede mål må der ofte rettes ind undervejs, så du hele tiden er på rette kurs.

Lav en indholds kalender, hvor du noterer dine mål, planlægger dit indhold og fastsætter tider for, hvor og hvor ofte du vil poste indhold på de valgte sociale medier. Er der gået flere måneder hvor du ikke har fået opdateret og postet indhold på de sociale medier, er dine potentielle kunder for længst væk.