QR-koder er 2-dimensionelle stregkoder der kan scannes af alle typer af smartphones ved hjælp af en app (lille program på telefonen).
QR-koder kan indeholde email-adresser, web-adresser, kontakt informationer mm. QR-koder kan bruges både i trykte og i digitale medier.
Der er dog nogle regler der skal overholdes:
- Qr-koden skal være min. 2 x 2 cm
- Der skal være en hvid kant omkring koden (Quiet zone)
- Brug en farve med kontrast
QR koder scannes af mobiltelefoner, så hvis koden linker til en hjemmeside, bør siden være mobilvenlig.
Det er også muligt at lave QR-koder med logo eller foto i midten af koden.
INDEN DU GÅR I GANG
Det er vigtigt at du har en strategi for din QR-kode, hvorfor skal din målgruppe scanne koden? Hvilken værdi opnår de?
Placer koden så den er nem at scanne og gerne med en beskrivelse af hvad man opnår ved at scanne koden.
For Medarbejderne har vi designet T-shirts med QR-koder. Men du kan bruge QR-koder til al markedsføringsmateriale som kataloger, annoncer, flyers, plakater, bildekoration mv. og via sporingskode kan du måle hvor mange der scanner koden.
Visitkort og konference skilte er oplagte steder at placere QR-koder med kontakt-data eller link til en præsentationsvideo på Youtube.
Hvor er vinen dyrket? Giv restaurationsgæsten mulighed for at tjekke vinbondens hjemmeside. QR-koder kan bruges utallige steder.
I GANG MED QR KODER:
Der findes utallige hjemmesider, hvor man gratis kan lave en QR-kode, herunder er nævnt nogle stykker:
QR-kode med logo: